Max elevation: 371 m
Min elevation: 116 m
Total climbing: 360 m
Total descent: -314 m
Total time: 06:05:14
”Een afloper” zoals dat in vaktermen heet. Maar – om toch in de taal van de wielersport te blijven – met dit weer geen goesting om de fietsband te vervangen. Nu loopt de band ook maar heel langzaam leeg, dus ik kan er 2 tot 3 dagen zonder problemen op rijden. De ‘bike repair point’ in goed Duits, kwam wel als geroepen. Alle gereedschap aanwezig en voor mijn probleem belangrijk, een goede fietspomp met manometer. Bandje weer op 4 bar, maar eens kijken waar ik het ding vervangen kan.

De dag was een beetje vreemd begonnen. We hadden rekening gehouden met een nat inpakscenario. Het had vannacht zeker geregend, maar deze ochtend was het droog. Dat maakt het inpakken een stuk makkelijker. Het ‘nat’ scenario houdt wel in dat we niet op de camping zouden ontbijten, maar bij de lokale bakker. Dus dat maakte het wegkomen nog makkelijker. Iets te makkelijk, want we hadden om half negen met de campingbaas afgesproken om in- en gelijk uit te checken. Dan maar 10 minuten wat voor jezelf doen. Toen de campingbaas er om vijf over half negen nog niet was, hebben we maar wat geld en een briefje achtergelaten, ‘Danke für die Ubernachtung’.
We kwamen droog bij de eerste – van de uiteindelijk drie – stop bij de bakker aan. Lekker ontbijten met broodjes kaas, een rozijnending voor Madeleine, koffie en thee. Tijdens ons ontbijt begon het eerst te spetteren, maar dat ging snel over in serieuze regen. Dus toch, zoals beloofd was door alle weer apps die we vinden konden. Wij geloven altijd de meest positieve weer app, maar in dit geval waren ze redelijk unaniem in een nat weerbeeld.
De regenjasjes gingen aan en moedig trapten wij dee eerste regenmeters weg om er snel achter te komen dat het allemaal wel meeviel. Hoosbuien bleven uit en het was meer een vieze miezer dan echt regen. De tweede bakker hebben we nog gehaald in onze regenjassen, maar na deze korte koffiestop zijn ze uitgegaan om niet meer te worden aangetrokken.

De route werd steeds leuker. We verlieten de Main bij Miltenberg, wat een leuk stadje moet zijn als het niet regent en er geen kermis in de weg staat, om richting het Erftal af te buigen. Dat is geen slechte keus van de routebouwer, want het werd steeds mooier en leuker om doorheen te fietsen. Het was ineens veel rustiger dan daarvoor en we reden over kleine landwegen en fietspaden langs de – snelstromende – Erf.

Wel zullen we nog een tip doorgeven aan de routebouwer dat er (inmiddels) van Pholbach naar Hardheim een leuk fietspad door de bossen is. De Limesroute leidt je nu nog over de drukke provinciale weg. We zijn maar eigenwijs geweest en hebben de lokale aanwijzingen gevolgd.
De derde bakker was het best. Wat een lekkere broodjes – en dat is zeker niet altijd – wat een lekkere koffie. Dat was een prima lunch op precies het juiste moment.

Het juiste moment had ook de titel van dit dagverslag kunnen zijn. Op het juiste moment bij de bakker toen het ging hozen, op het juiste moment een fietspomp voor mijn afloper, op het juiste moment een koffiestop, op het juiste moment geen regen zodat we zonder jasjes konden klimmen en op het juiste moment een fantastische lunch.
En dan vergeet ik misschien nog op het juiste moment een prachtig appartement. Als rechtgeaarde nepkampeerders hadden we ‘de bui’ al zien hangen en hadden we – of liever reisleidster Madeleine – een appartement gevonden in Tauberbischofsheim. We kunnen dit verantwoorden door aan te geven dat er helemaal geen campings in de buurt zijn, maar met het uitzicht op nog meer – voorspelde – regen, is een appartement wel een luxe. En dit is wel een mooi exemplaar.
De extra kilometers van gisteren hebben we vandaag weer teruggepakt. Om ook af te sluiten in wielertermen; ‘Madeleine had geen goede benen vandaag’ en eerlijk gezegd zat ik ook nog wat hoog in de lactaat, dus 59 kilometer was helemaal goed. Straks nog de Rewe bezoeken voor iets met rijst en vooral veel spulletjes drogen.
Wenen is nog ver, maar niet meer zo ver als gisteren.