Route – Reisverslag Apeldoorn – Parijs

Vanuit huis vertrekken met een route in lijn is toch het mooiste dat er is. Het gevoel dat je de voordeur achter je dichttrekt, op de fiets stapt en in een paar weken ergens naartoe fietst, is onbeschrijfelijk fijn. Misschien is het omdat je echt iets bereikt, daar waar je bij een criterium de frustratie houdt, dat je aan het eind van de rit geen centimeter bent opgeschoten.

Vertrek vanuit ons tijdelijke onderkomen in Apeldoorn

Nu we een nieuwe woonplaats hebben, is het een uitgelezen moment of weer eens een route in lijn te rijden. Maar óók omdat we net een nieuwe woonplaats hebben, wilden we het onszelf dit jaar niet te moeilijk maken. Voor ons betekent dat ongeveer 2 weken fietsen met een mooi doel, met niet al te veel kilometers op een dag en relatief makkelijk terrein.

Het doel is Parijs geworden. Een stad waar we al een flink aantal jaren niet zijn geweest. Als het aan mij zou liggen, was dat bezoek ook de laatste keer geweest. Ik ben net zo romantisch als een Toshiba calculator, dus dat is voor mij geen overweging, maar Madeleine heeft mij kunnen verleiden met 3 leuke fietsroutes door Parijs en een boek vol geschiedenis.

Parijs per fiets van Joke Radius met 3 routes vol geschiedenis

Voor de niet-wielerfanaten is een route in lijn hetzelfde als een van-naar route. En voor de bestemming Parijs hebben we gekozen voor Onbegrensd Fietsen naar Parijs en terug. Dat laatste laten we achterwege, want dan zou het toch weer een criterium worden en bovendien zijn we toe aan vakantie. Dus hebben we bijna twee volle weken uitgetrokken om in Parijs te komen en 3 dagen in Parijs om haar geschiedenis op te snuiven.

Routeboekje van Paul Benjaminse

Overnachten

Normaal gesproken en zeker in het pre-corona tijdperk, gingen we altijd op de bonnefooi. We reserveerden niets en we zagen het wel. Sinds corona is dat wel een beetje veranderd. We hebben een aantal keer bot gevangen bij hotels toen het weer ons richting een overdekte overnachting duwde. En zelfs hebben we voor volle campings gestaan. Waar we de 20 jaar daarvoor maar 1 keer geweigerd zijn op een camping omdat het ding ‘complet’ was, gebeurt dat nu vaker. Kortom; toch maar wat vooruitkijken.

Daarbij komt dat de campingdichtheid in België en met name Noord-Frankrijk niet zo hoog is. Het routeboekje van Paul Benjaminse bevat een aardige lijst aan accommodaties langs de route, maar regelmatig zijn dat geen campings. Ook in reisverslagen van anderen die deze route gereden hebben zien we deze problematiek terug. Dit probleem wordt uiteraard een stuk kleiner naarmate je het aantal dagkilometers verhoogt. Wij mikken deze vakantie op dagafstanden tussen de 60 en 70 kilometer.

Een van de redenen om deze route nog een keer te willen rijden is het assortiment aan bierbrouwerijen langs de route. Ook een van de redenen waarom ik besloten heb weer een blog bij te houden. Dan kan ik later tenminste teruglezen wat ik ervan vond als ik er geen actieve herinneringen meer aan heb.

Materiaal

Het materiaal is allemaal gecheckt, maar nog niet uitgeprobeerd dit jaar. Zo hebben we van de leverancier een nieuwe buitentent gekregen, omdat het eerste exemplaar na 2 jaar lek was en hebben we toch maar een Exped matje gekocht, omdat ik nog aan het bijkomen ben van het opblazen van de Thermarest mat die we vorig jaar bij ons hadden.

Ook in mijn kledingkast is een subtiele maar toch belangrijke wijziging doorgevoerd. Ik heb mijn regenjas vervangen door een Core Tex Infinium softshell. Ik heb het jack al wel in de regen uitgeprobeerd, dus het zou niet tot problemen moeten leiden.

Het meest ‘goofy’ stukje hernieuwd materiaal is mijn spiegeltje. Ik had een mooi subtiel spiegeltje aan het uiteinde van mijn stuur, maar die is 2 jaar geleden helaas overleden. Ik dacht nu slim te zijn door voor €4,95 een onbreekbaar spiegeltje te kopen. Deze heeft echter het formaat dat niet op een Scania zou misstaan, dus mijn fiets ziet er nu helemaal uit als een ‘boomer zoomer’.

Zaterdag 12 augustus gaan we van start. De officiële route begint in Eindhoven, dus we moeten ons de eerst dag vermaken met een zelf geplande route. Intimi weten dat dit garant staat voor hilarisch onbegaanbare paden, tot aan je assen in het zand en naar de overkant met met een pontje dat al voor de oorlog uit de vaart is genomen. Ik wens Madeleine nu al veel sterkte toe.

Reisverslag

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 11 (Parijs) [33]

Parijs. Stad van de romantiek, stad van de Eiffeltoren en de Notre-Dame fumée. De stad waar Édith…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 10 (Saint-Witz – Parijs) [68]

De extraverte stedentripper wordt geadviseerd de volgende alinea over te slaan. Wat een drukte, wat…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 9 (Attichy – Saint-Witz) [65km]

Laten we het vandaag eens chronologisch doen. De foto boven is hoe we er vanochtend bij stonden rond…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 8 (Laon – Attichy) [59km]

“Non, aujourd’hui seulement manger.” Hadden we eindelijk in dit godverlaten gebied een terrasje…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 7 (Chimay – Laon) [99km]

Mannen, je hebt er ook eigenlijk niets aan. Komen ze na 99 kilometer fietsen op de camping aan…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 5 (Namen – Dinant) [31km]

De oevers van de Maas vormen een welkome afwisseling op de kaarsrechte spoorlijntjes van gisteren…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 4 (Diest – Namen) [76km]

De wekker wekte ons vanochtend ruw uit onze slaap. Te korte slaap. De trekkershut was gisteren in de…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 3 (Borkel – Diest) [69km]

In het Diester Begijnhof ontmoette wij de voormalige tandarts van het plaatsje die druk doende was…

Apeldoorn – Parijs ~ Etappe 2 (Megen – Borkel) [88km]

Zijtaart. Ik verwacht niet dat je direct opveert met een ‘oh ja’. Ik verwacht niet dat je weet wat…

2 antwoorden op “Route – Reisverslag Apeldoorn – Parijs”

1. Punt 1: dat je niet romantisch bent weerleg ik, punt 2: goed gekozen deze vakantie, de dag begon met regen, in de middag volop zon en de voorspelingen lijken goed. Bente is een middag op bezoek geweest..Wat een schat is ze toch. Ik wens jullie een fijne vakantie met stralend weer, zonder pech onderweg. Enne: Parijs is niet alleen romantisch maar ook zeer bezienswaardig. Liefs Tiny.