Elk jaar is het weer een uitdaging om te kiezen uit de vele mooie routes. En ieder jaar komen er ook weer nieuwe routes bij. Als het niet zo leuk was om nieuwe routes te fietsen, zou het zelfs frustrerend zijn.
Vorig jaar hebben we ons helemaal neergelegd bij een ‘Corona’ route door Nederland. Dit jaar hebben we wel weer een buitenland reisje verdiend. In het voorjaar stond de Grensroute geprogrammeerd. In de zomer hebben we een rondrit door Bretagne en Normandië bedacht. Wel naar het buitenland, maar niet te moeilijk. Hoewel dat laatste achterhaald dreigt te worden door de aanscherping van de Franse regels.
De route
Onze route bestaat uit delen. Drie delen zijn afkomstig uit de bekende lange afstandsroutes Fietsen rond Het Kanaal van Kees Swart, La Velodyssee en la Vélo Francette. Om de route min of meer rond te krijgen, maken we ook nog gebruik van een aantal Franse landelijke en regionale fietsroutes als de V2, de VD6 en de V6. Als je het vergelijk met 10 jaar geleden, zie je dat een land als Frankrijk hard werkt aan een betere fiets infra. Volgens de website zijn de routes zelfs bewegwijzerd. Mijn ervaring met Franse bewegwijzering zorgen er in ieder geval voor dat ik eigen kaarten en GPX meeneem.
Helemaal rond is de route niet. Tussen Laval en Rennes vonden we geen geschikte route en eigenlijk hadden we een dag tekort. Dus hebben we er voor gekozen om op de eerste dag de trein vanuit Laval naar startplaats Rennes te nemen. De auto laten we achter in Laval, in de hoop dat we deze na 3 weken weer in goede staat terug mogen vinden.
Hoofdroute in blauw, alternatieven in rood.
De bestemming
Wat weet ik eigenlijk over Bretagne en Normandië? Veel verder dan de invasiestranden, camembert en voetbalclub Stade Rennais kom ik niet. Of wacht, Bernard Hinault komt daar vandaan, toch?
Tijd voor wat Google les. Uiteraard is het niet toevallig dat de naam Bretagne lijkt op de naam van het eiland aan de overkant. Ergens in de 6e eeuw staken er wat Engelsen over en die hernoemde Armorica naar ‘Klein-Brittannië’. Het ‘klein’ is weggevallen en het Brittannië is verbasterd tot Bretagne.
Dan is er natuurlijk Koning Arthur. Hoewel historici twijfelen of Arthur wel een koning was, zie ik toch Sean Connery koninklijk op een paard als King Arthur over het witte doek lopen. Met een Amerikaanse Lancelot in de vorm van Richard Gere aan de ronde tafel. Maar ik wist niet dat zich dit allemaal in Bretagne afspeelde.
En ik ben Asterix en Obelix helemaal vergeten. Het Gallische dorpje dat zich maar niet wilde overgeven aan de Romeinen is volgens velen gebaseerd op het Franse vissersdorpje Erquy in Bretagne.
Ik had gelijk, Bernard Hinault komt uit Bretagne, net als bijvoorbeeld Louison Bobet en David Gaudu. De eerste en de laatste zijn nog te jong voor een museum, maar Louison heeft, naast wat tour overwinningen, een echt museum op zijn naam staan. En we komen er nog langs ook.
Normandië ken je misschien uit de prentjes van Monet. Maar wat valt er – naast de D-Day verhalen – te leren over Normandië. De oeverloze lange lijst aan bezettingen, oorlogen en andere vijandige overnames, laat ik over aan Wiki. Maar komen er bijvoorbeeld nog behoorlijke wielrenners uit Normandië?
Hoewel – ten onrechte – niet vermeld op de Wiki lijst met wielrenners uit Normandië, komt Jacques Anquetil uit Mont-Saint-Aignan. Nou ligt dat niet direct op onze route, maar het is wel Normandië. En er is natuurlijk de ronde van Normandië met Nederlandse winst van onder andere Ronan van Zandbeek, Bram Schmitz en Kai Reus. Wie herinnert zich deze toppers niet?
Normandië leverde nog wel even een wiskundige, een ballonvaarder, een pianospeler en een koning van Engeland af. Toch indrukwekkender dan de lijst die Flevoland kan overleggen.
Meer in het heden was er in de Tour de France van 2021 de tijdrit in Laval, gewonnen door Tadej Pogacar en natuurlijk de – voor Nederlanders – legendarische overwinning van Mathieu van der Poel op de Mûr-de-Bretagne.
De voorbereiding
Buiten het uitzoeken van de routes en het inlezen in de geschiedenis van het gebied, zit er ook wat voorbereiding in de eerste dagen van de route.
Zoals gezegd nemen we de trein van Laval naar Rennes. Fietsen kunnen mee in de regionale trein (TER), niet in de TGV (OuiGo). Je moet wel een treinkaartje hebben voor je fiets (€3,- per fiets) en een reservering. Dit kun je regelen vanaf de bank via de website SNCF.com. Treinkaartjes kun je in de SNCF app digitaal op je telefoon opslaan.
Daarnaast is de campingdichtheid op het deel tussen Rennes en Morlaix niet al te hoog. Bij Mûr-de-Bretagne zijn genoeg campings, maar bijvoorbeeld tussen Carhaix en Morlaix is er niets op de route. Daar hebben we een Gîte d’etappe in een oud stationnetje gespot. Die gaan we ook maar reserveren. Daarmee leggen we wel de etappes van de eerste paar dagen vast, maar dan hebben we geen overnachtings-stress. Aan de kust en op de Vélo Francette zijn voldoende campings te vinden.
Conditioneel moet het redelijk in orde zijn. De route brengt ons niet naar enorme hoogtes, maar er moet wel af en toe flink geklommen worden. Kort maar hevig. We verwachten een gelijke zwaarte als de Kanaalroute in Engeland. We plannen de etappes met een dagafstand van ongeveer 75 kilometer. Voor ons betekent dit wel, dat we vooraf de nodige trainingsarbeid moeten hebben verricht.